7 tips voor een succesvol bedrijfsjubileum

01 juli 2016
7 tips voor een succesvol bedrijfsjubileum

Stel: uw bedrijf of organisatie viert binnenkort een jubileum. Misschien 25, 50, 75 of zelfs 100 jaar. Gefeliciteerd! Maar veel bedrijven vragen zich daarna af: wat nu?

Stilstaan bij een bedrijfsjubileum is geen dagelijkse bezigheid. Sterker nog: het komt waarschijnlijk maar een keer in de 25 jaar voor! Expertise of best practices bouw je daardoor nauwelijks op. Wat nu?

AANPAK

We kunnen ons voorstellen dat de organisatie van een jubileum voor vragen zorgt. Hoe pak je dat aan? Wat kunnen we er eigenlijk mee? Waar begin je eigenlijk? Wie betrekken we bij zo’n project? Willen we een jubileumboek, een bedrijfsgeschiedenis, een magazine of toch iets met video? En: waarom vieren we het eigenlijk? We beantwoorden deze vraag wel vaker. In ieder geval vaker dan een keer per 25 jaar. Hieronder geven we daarom wat tips uit de praktijk voor de allereerste fase van een jubileum: de voorbereidingen.

ZEVEN TIPS

2f89b6ea80db0142d36719343c92adcb.jpg


1. Check het oprichtingsjaar

Dit kan eventueel bij de Kamer van Koophandel, maar dat biedt geen 100% zekerheid. Bedrijven worden vaak eerder opgericht dan dat deze zich hebben ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Die vlieger gaat niet altijd op, maar check een oprichting ook bij mensen in uw organisatie die zich bezig houden met de bedrijfsgeschiedenis, bijvoorbeeld een archivaris.

2. Waarom vier je het jubileum?

Stel vooraf vast wat u wilt bereiken met het jubileum en maak het eventueel meetbaar. Een jubileum vraagt doorgaans investeringen niet alleen in geld maar ook in tijd. Die investeringen zijn goed te onderbouwen als het doel van het bedrijfsjubileum helder is.

 

schermafbeelding-2013-09-04-om-14.06.37.png

3. Wie is de doelgroep?

Typische doelgroepen zijn medewerkers, bestaande klanten en andere stakeholders. Maar misschien wilt u juist consumenten bereiken of nieuwe klanten.

4. Wat wil je maken?

Het product is een uiting van het bedrijfsjubileum en niet andersom. Producten moeten daarom passen bij het soort bedrijfsjubileum dat u viert. Is uw doelgroep gemiddeld 25 jaar? Dan ligt een boek niet voor de hand. Bestaat uw bedrijf 150 jaar en is het een parel van de Nederlandse economie? Dan is een boek nog steeds de manier om de aandacht te vestigen. Voorbeelden van boeken over bedrijfsgeschiedenis. Je kunt ook denken aan een magazine of een kort verhaal over bedrijfsgeschiedenis in een voor jou relevant blad, bijvoorbeeld in de vorm zoals PastFuture die over Heineken, ASML, TenCate, Van Eeghen of KLM heeft geschreven voor Management Team. 

5. Wie spelen een rol in het proces?

Een goed bedrijfsjubileum valt of staat bij een betrokken persoon binnen het bedrijf die de kar trekt. We maken er geen geheim van: die staat een intensieve en interessante periode te wachten! Rond de centrale persoon is het verstandig een aantal mensen te verzamelen die meelezen, meekijken en meebeslissen.

6. Schakelen we een externe partij in en zo ja, welke?

Het is lastig om je eigen rol aan te prijzen, maar het is wel verstandig om een externe partij in te schakelen. Een bedrijfsjubileum komt op zijn best eens in de tien jaar voor. Hierdoor bouwen bedrijven nauwelijks expertise of best practices met een jubileum op. Voor een extern bureau als PastFuture is een bedrijfsjubileum dagelijkse kost.

7. Begin op tijd

Misschien wel de allerbeste tip: neem de tijd! Het hangt natuurlijk af van het soort producten dat je wil maken, hoe bijzonder of uniek die zijn en hoeveel mensen je erbij wilt betrekken, maar een doorlooptijd van minimaal driekwart jaar is niet vreemd.

Vraag voor nog meer tips en adviezen onze bedrijfsbrochure aan (contactformulier invullen). In de brochure vind je nog meer tips, adviezen en voorbeelden van een jubileumboek, jubileummagazine of jubileumfilm

 

 

 

 

 

 

 

© 2019 PastFuture